Vyhodnotenie špecifických potrieb

Aby ste mohli začať využívať služby pre študentov so špecifickými potrebami (poskytované Bezbariérovým centrom a fakultou), sú potrebné tieto 3 kroky:

  1. Získať doklad o zdravotnom stave
  2. Absolvovať rozhovor s odborným pracovníkom – tzv. “funkčnú diagnostiku”
  3. Podpísať súhlas so spracovaním osobných údajov.

Po splnení týchto 3 krokov získate status „študent so špecifickými potrebami“, ktorý platí automaticky až do ukončenia štúdia.

1. Doklad o zdravotnom stave

Budete potrebovať doklad, ktorý potvrdzuje Vaše zdravotné znevýhodnenie. Tento dokument odovzdáte funkčnému diagnostikovi pri stretnutí.

Aké doklady sú uznateľné:

  1. Správa z pedagogicko-psychologického centra o poruchách učenia
  2. Správa o poruche autistického spektra zistenej na základe komplexného vyšetrenia klinickým psychológom
  3. Lekárska správa o výsledkoch odborného lekárskeho vyšetrenia

Pre zaradenie medzi študujúcich s psychickými ťažkosťami je nutné doložiť správu od klinického psychológa alebo psychiatra, vyšetrenie nie je možné absolvovať u psychológa v rámci univerzitných poradní.

2. Rozhovor s odborným pracovníkom – tzv. “funkčná diagnostika”

Počas osobného rozhovoru spoločne identifikujeme vaše potreby a prípadné obmedzenia počas štúdia. Získate odporúčanie s návrhom podporných opatrení, ktoré by vám mali štúdium uľahčiť. Odporúčanie môžeme byť v prípade potreby aktualizované napr. pri zmene odboru, z čoho môžu plynúť odlišné požiadavky na modifikáciu štúdia, alebo pri zmene zdravotného stavu.

Ako dohodnúť funkčnú diagnostiku:

Odporúčame osloviť funkčného diagnostika. Cez email si dohodnite s diagnostikom schôdzku.

Ako funkčná diagnostika prebieha:

  • Diagnostik zisťuje informácie o vašom štúdiu a o jeho ďalšom priebehu.
  • Navrhne konkrétne modifikácie, ktoré pri štúdiu budete potrebovať.
  • Otestuje niektoré špeciálne pomôcky, ktoré ak sú vhodné tak budú študentovi zapožičané.
  • Vysvetlí odporúčané modifikácie, prečo sú tieto modifikácie odporúčané, poprípade ako majú vyučujúci s nimi pracovať.

Spísaný dokument Vám funkčný diagnostik zašle na email a vy ho v odpovedi odsúhlasíte alebo navrhnete ešte doplnky alebo zmeny, ktoré sú opäť prediskutované.

Odporúčanie pre modifikácie pri štúdiu

Odporúčanie vypracované na základe funkčnej diagnostiky je podpísané vedúcim BBC a odsúhlasené prodekanom pre pedagogiku príslušnej fakulty.

Študent je informovaný o využití tohto dokumentu počas štúdia najmä na tieto účely:

  • ako podklad pre požadované modifikácie študijných podmienok (napr. žiadosť o individuálny študijný plán, úpravy formy a priebehu plnenia študijných povinnosti, zápočtov a skúšok, podpory pri štúdiu, pri poskytovaní služieb ako sú napr. tlmočenie, vypožičanie podpornej technológie, spracovanie študijných materiálov a pod. )
  • v kontakte s vyučujúcimi, najmä pri objasňovaní potrieb študenta v priebehu výučby.

Špecifické potreby študenta so ŠP, ktorému sú poskytované podporné služby, môžu byť prehodnocované v priebehu trvania štúdia, a to aj na žiadosť študenta.

Tento dokument používa študent podľa vlastného uváženia, úpravy v ňom navrhnuté nie sú aplikované automaticky bez podania žiadosti študenta (napr. o individ. št. plán). To isté platí aj o informovaní vyučujúcich, teda študent informuje vyučujúcich či už sám, na základe Odporúčania pre sprístupnenie štúdia a priznaného štatútu študenta so špecifickými potrebami, alebo v spolupráci s fakultným koordinátorom.